خانه / اخبار حقوقی / دستور ریاست قوه قضاییه در خصوص اعطای مرخصی به زندانیان

دستور ریاست قوه قضاییه در خصوص اعطای مرخصی به زندانیان

در خصوص اعطای مرخصی به زندانیان محکوم، به مناسبت ليالی قدر و عيد سعيد فطر ۳/۴/۱۳۹۴ ۱۰۰/۲۴۱۰۳/۹۰۰۰شماره جناب آقای سينجلی جاسبی رئيس محترم هیئت مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور تصویر بخشنامه شماره۱۰۰/۲۴۰۹۸/۹۰۰۰ مورخ ۳/۴/۱۳۹۴ ریاست محترم قوه قضائيه در خصوص «اعطای مرخصی به زندانيان محکوم به مناسبت ليالی قدر و عيد سعيد فطر» جهت درج در روزنامه رسمی به پيوست ارسال می‌گردد. مدیرکل دبيرخانه قوه قضائيه ـ محسن محدث ۳/۴/۱۳۹۴ ۱۰۰/۲۴۰۹۸/۹۰۰۰شماره بخشنامه به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور به مناسبت فرا رسيدن ليالی قدر و در پيش بودن عيد سعيد فطر و با توجه به آثار مثبت و سازنده حضور زندانيان در کنار خانواده و به منظور نيل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانيان و نيز برقراری روابط عاطفی بين زندانيان و اعضای خانواده آن‌ها٬ مقتضی است به زندانيان محکوم با رعایت شرایط ذیل و اخذ تأمين مناسب ۱۵ روز مرخصی داده شود. این مرخصی به مدت ۱۵ روز دیگر نيز قابل تمدید خواهد بود.

الف ـ زندانيان محکوم به حبس:

۱ – محکومين به حبس ابد به شرط تحمل حداقل ۵ سال حبس.

۲ – محکومين به حبس بيش از ۱۰ سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس.

۳ – محکومين به حبس از ۵ تا ۱۰ سال به شرط تحمل ۶ ماه حبس.

۴ – محکومين به حبس از یک سال تا ۵ سال به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس.

۵ محکومين به حبس کمتر از یک سال به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس. تبصره ـ محکومين به حبس که باقيمانده حبس آن‌ها کمتر از ۶ ماه باشد٬ مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می‌شود.

ب ـ زندانيانی که صرفاً به دليل عجز از پرداخت جزای نقدی در حبس به سر می‌برند:

۱ – محکومين به جزای نقدی که مقدار باقيمانده آن بيش از یک صد ميليون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس.

۲ – محکومين به جزای نقدی که مقدار باقيمانده آن بيش از پنجاه ميليون ریال تا یک‌صد ميليون ریال باشد٬ به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.

تبصره ـ محکومين به جزای نقدی که مقدار باقيمانده آن تا پنجاه ميليون ریال باشد٬ مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می‌شود.

ج ـ محکومين جرائم غیر عمدی و محکومين مالی: زندانيانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرائم غیر عمد بازداشت هستند و همچنين دارندگان محکومیت‌های مالی٬ صرف‌نظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهند بود.

تبصره ـ در مورد محکومين موضوع این بند که دارای شاکی‌های متعدد می‌باشند٬ چنانچه محکومين در زمان بهره‌مندی از مرخصی یا تمدید آن موفق به اخذ رضایت برخی از شکات گردند تمدید مجدد مرخصی به منظور اخذ رضایت از سایر شکات امکان‌پذیر خواهد بود.

د ـ مرتکبين جرائم ذیل از شمول این بخشنامه مستثنا خواهند بود: محکومين جرائم سرقت‌های مسلحانه و مقرون به آزار٬ جاسوسی٬ اقدام عليه امنيت کشور٬ آدم ربائی٬ جرائم باندی و سازمان‌یافته٬ تجاوز به عنف٬ دایر کردن مراکز فساد و فحشاء٬ اسيدپاشی٬ اخلال در نظام اقتصادی٬ قاچاق٬ ورود٬ توليد٬ توزیع و فروش مشروبات الکلی٬ محکومين به قصاص و اعدام و حدود شرعی٬ محکومين دارای سه سابقه محکوميت به ارتکاب همان جرم٬ محکومينی که به شرارت مشهورند٬ قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر و روان‌گردان‌ها٬ قاچاق اسلحه٬ انسان و سایر محکومينی که اخلاق و رفتار آن‌ها در زندان به گونه‌ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی ناظر زندان یا رئيس زندان یا شورای طبقه‌بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند.

تبصره یک: در مورد سارقين دارای محکوميت بيش از یک سال و محکومان مواد مخدری که ميزان محکوميت آنان بيش از پنج سال باشد ترتيبی اتخاذ گردد هر چهل و هشت ساعت یک‌بار خود را به مراجع انتظامی محل سکونت خویش معرفی نمایند.

تبصره دو: منظور از قاچاق عمده مواد مخدر و روان‌گردان‌ها عبارت است از:

۱ـ بيش از ۵ کيلوگرم تریاک و ملحقات آن٬ موضوع بند ۴ ماده ۴ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر.

۲ـ بيش از ۱۰۰ کيلوگرم تریاک و ملحقات آن٬ موضوع بند ۶ ماده ۵ قانون مذکور.

۳ـ بيش از ۳۰ گرم هرویين و روان‌گردان‌ها و ملحقات آن‌ها٬ موضوع بند۶ ماده۸ قانون مذکور. دادستان‌های سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهند نمود.

رئيس قوه قضائيه ـ صادق آملی لاریجانی

همچنین ببینید

www.irlaw.ir

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

شماره پرونده ۱۷۹۶ ـ ۱/۱۶۸ ـ ۹۳ سؤال با توجه به اینکه در سیستم مدیریت ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>