چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه / پاسخ مشاوره / ملکی / اعسار و تقسیط بدهی

اعسار و تقسیط بدهی

بنده به خاطر بدهی به چند شاکی که در چند سال گذشته جزء شرکای بنده در خرید و فروش محصولی خاص بودند و با کلاهبرداری و فریب من باعث بدهی بنده شدند و اعمال ماده ۲ محکومیت های مالی به زندان افتاده‌ام و در حال حاضر بیش از یک ماه است که زندان هستم. مبلغ بدهی بیش از ۲۵۰ میلیون تومان هست که به دلیل ضرر و زیان ناشی از کار و کاسبی به وجود آمده است و در حال حاضر هیچ‌گونه پولی جهت پرداخت ندارم زیرا هر چه داشتم و نداشتم بابت بدهی‌های دیگر دادم و این باقیمانده شاکیان هستند. متأسفانه جلسات شورای حل اختلاف نیز با عدم سازش شاکیان بی‌نتیجه مانده است و همچنین با توجه به اینکه قرار بود شورای زندان نیز تشکیل شود و به صورت رأی باز شوم کماکان هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است و در زندان به سر می‌برم. دادخواست اعسار را نیز به دادگاه ارائه نموده‌ام و منتظر برگزاری دادگاه هستم. با توجه اینکه در صورت پذیرش اعسار و اقساط بدهی، باز هم قادر به پرداخت بدهی نیستم لذا تنها راه ممکن فروش منزل مادری که به نام مادرم بوده و تصمیم گرفته به بنده ببخشد، که آن هم بیش از صد میلیون نمی‌ارزد و بفروش گذاشته شده است که به دلیل کسادی بازار مسکن به فروش نمی‌رود. لطفاً راهنمایی بفرمائید می‌توانم حداقل این منزل را ارزش‌گذاری و به عنوان مال به دادگاه معرفی کنم و از زندان خلاص شوم تا بتوانم بقیه بدهی را با کار کردن پرداخت کنم.
لطفاً در خصوص آزادی از زندان و همچنین پرداخت بدهی با وضع موجود راهنمایی بفرمائید.

پاسخ :

دوست گرامی مادر شما به عنوان ثالث می‌تواند با مراجعه به اجرای احکام و معرفی منزل خود از اجرا بخواهد با فروش این منزل دیون شما پرداخت شود. در صورت مراجعه مادرتان و معرفی ملک مربوطه جهت پرداخت دیون شما و ارزش‌گذاری ملک و پوشش محکوم به به وسیله ارزش ملک، جنابعالی آزاد خواهید شد ولی به نظر این‌جانب بهتر است این کار را پس از رسیدگی به دعوی اعسارتان و تعیین مبلغ نقدی که شما بایستی پرداخت کنید انجام دهید. زیرا معمولاً پس از اثبات اعسار مبلغی از بدهی را به عنوان پیش‌پرداخت طبق حکم اعسار باید بپردازید و مابقی با توجه به دفاعیات و شهادت شهود و دفاعیات طرفین شما تقسیط می‌شود پس بهتر است مادرتان منزل را برای بازپرداخت مبلغ پیش‌پرداخت حکم اعسار نگه دارد تا ان شا الله با صدور حکم اعسار بتوانید آزاد شوید و مابقی بدهی را در اقساط پرداخت نمایید. ضمناً رسیدگی به دعوی اعسار شما طبق قانون بایستی خارج از نوبت صورت گیرد.

ایران قانون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>