خانه / نکته های حقوقی / کیفری / اسکیمر، راهی برای سرقت حساب بانکی و کلاهبرداری

اسکیمر، راهی برای سرقت حساب بانکی و کلاهبرداری

اسکیمر ها قطعه سخت افزاری برای کپی اطلاعات کارت های بانکی هستند. از چند سال گذشته وارد ایران شده اند و تاکنون تعداد زیادی از مشتریان بانک ها را نقره داغ کرده اند. در این روش، سارقان با نصب اسکیمر و دوربین روی دستگاه خودپرداز بانک ها، رمز عبور و تمام اطلاعات کارت بانکی که درون دستگاه وارد می شود را کپی می کنند و سپس با کپی آن روی یک کارت خام، بدون اطلاع شما حساب بانکی تان را خالی می کنند.

به عنوان یک شهروند چه کنیم ؟

هنگام مراجعه به دستگاه خودپرداز و دستگاه های کارت خوان نسبت به عدم وجود هرگونه شئ نامتعارف و مشکوک مثلا دوربین و … در اطراف دستگاه و ورودی درگاه عابربانک مطمین شوید.

سعی کنید به طور مرتب حساب های بانکی خود را چک کنید و رمز عبور خود را به طور دوره ای تغییر دهید.

کارت عابربانک یا اطلاعات مهم حساب بانکی خود بویژه رمز عبور را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید.

sms بانک خود را فهال کنید تا از تراکنش های حساب خود به صورت آنلاین مطلع شوید.

در حفظ و نگهداری اطلاعات کارت های بانکی خود کوشا باشید.

هنگام وارد نمودن رمز، دستتان را بر روی صفحه کلید قرار دهید تا رمز شما دیده نشود.

اگر قرار است وجهی را دریافت نمایید، ارایه شماره کارت یا شماره حساب به فرد مقابل کفایت می کند و نیازی به ارایه اطلاعات مهم دیگر نظیر رمز اول و دوم، cvv2، تاریخ انقضا و … نیست.

skimmer04

جهت واریز وجه به حساب شما، احتیاجی به مراجعه به دستگاه ATM نیست .

جهت اطمینان از واریز شدن وجه به حساب خود، از گزینه نمایش و یا چاپ موجودی استفاده شود و نیازی به ورود به بخش انتقال نیست. بنابر این اگر فردی شما را ترغیب به وارد شدن به بخش انتقال کرد احتمالا کلاهبردار است.

از کارت بانکی خود برای انتقال مبالغ بالا استفاده نکنید و از اتصال حساب هایی با گردش مالی بالا به کارت بانکی خود پرهیز نمایید.

اشخاصی که در اطراف عابر بانک ها پرسه میزنند و با مظلوم نمایی از شما می خواهند تا برای رفع مشکلشان مبلغی را از کارت بانکی شان به کارت شما انتقال دهند و شما وجه را دریافت و به آنها تحویل دهید اصولا افرادی هستند که در فکر نقشه سرقت با استفاده ار ترفندهای موجود هستند. از اینگونه مبادلات به شدت بپرهیزید.

از نگهداری مکتوب رمز عبور کارت بانکی خود خودداری کنید.

زبان انگیسی دستگاه خودپرداز مخصوص افراد غیر فارسی زبان است. اگر شخصی از شما خواست زبان دستگاه را تغییر دهید هدف خاصی را دنبال میکند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>