خانه / دعاوی حقوقی

دعاوی حقوقی

به ساده ترین زبان به آن دسته از دعاوی که مجازات جزایی ندارند دعاوی حقوقی می گویند.

در ایران قانون سعی در ساده سازی مفاهیم داریم و این تعریف از دعاوی حقوقی هم جدا از این اصل نیست. دعاوی حقوقی جای بحث بسیار زیادی دارند ولیکن به دلیل اینکه این دعاوی، بسیار گسترده هستند، نمی توان آن ها را در محدوده خاصی جای داد. پس به همین تعریف ساده و غیر جامع از دعاوی حقوقی بسنده می کنیم.

دعاوی حقوقی معمولا نتیجه اختلاف بین دو یا چند نفر است که نتوانسته اند مسایل خود را خارج از دادگاه حل و فصل کنند. نتیجتاً برای رسیدگی و صدور رای به محاکم قضایی مراجعه کرده اند.

در دعاوی حقوقی بیشترین تبحر و هنرِ استدلال و استنباط یک حقوقدان مشخص می گردد که با بررسی قوانین مختلف و اصول فقه و استدلال حقوقی، بتواند بهترین دفاع و بهترین راه حل برای اخذ حقوق از بین رفته موکل خود را حاصل نماید.

از جمله دعاوی حقوقی رایج می توان به :

تخلیه ملک مستاجر، الزام به تنظیم سند رسمی، تحویل مبیع، فسخ یا تنفیذ قرارداد، تقسیم ارث، تنفیذ وصیت، تنفیذ صلح نامه، تنفیذ هبه نامه، پرداخت اجور معوقه، مطالبه وجه، مطالبه چک و … اشاره کرد.

برای هر کدام از دعاوی حقوقی به تنظیم دادخواست ، طرح دعوای حقوقی ، استدلال و استناد به مواد قانونی طبق نظر کارشناس حقوق ، نیاز است. شاید به نظر آید که عریضه نویسان مستقر در اطراف دادگاه هم بتوانند این امور را انجام دهند، اما نباید منکر آن شد که عریضه نویسان در حد نوشتن یک دادخواست بسیار ساده غیر علمی می توانند همراه شما باشند و هیچگونه مسوولیتی در قبال صحت و استحکام حقوقی نوشته های خود در برگه ارایه شده ندارند و صرفاً بر اساس فرم های در دسترس، موارد را تنظیم و ارایه می دهند.

یکی از مواردی که در دعاوی حقوقی مطرح است ارایه لایحه به دادگاه میباشد، زیرا وقت رسیدگی دادگاه حقوقی معمولاً محدود است و نمی توان جریانات واقع شده در پرونده را مو به مو تشریح کرد و ممکن است فرصت کافی برای دفاع یا ارایه کلیه جوانب خواسته ، وجود نداشته باشد و از حوصله دادگاه در وقت رسیدگی خارج باشد. نتیجتاً باید تمامی مطالب و دفاعیات به صورت مکتوب ارایه شود که در پرونده به عنوان سابقه ضبط گردد و قاضی پرونده بتواند در فرصت مقتضی آنها را مطالعه و بررسی نماید.

گاهاً بسیاری از مسایل ریز و جزیی که توسط وکیل شما در لایحه ارایه می شود موجب صدور حکم شایسته و مدلل و قانونی می گردد. لایحه نویسی امری است که حتی برخی از حقوقدانان نیز نمی توانند در آن مدعی قدرت شوند زیرا لایحه های تقدیمی به دادگاه باید به صورت تخصصی جامع و کامل تنظیم گردد که هم از حوصله قاضی رسیدگی کننده به پرونده حقوقی خارج نباشد و هم کلیه جوانب حقوقی و قانونی پرونده ، مستدل و مدلل در آن ذکر شود.

گروه حقوقی ایران قانون با همکاری وکلای پایه یک زبده و با تجربه دادگستری و حقوقدانان می تواند در کلیه مراحل پرونده های حقوقی از جمله مشاوره حقوقی ، تنظیم دادخواست حقوقی ، وکالت در پرونده های حقوقی ، تنظیم لایحه حقوقی به همه هم وطنان عزیز ارایه خدمات نماید، تا بتوانند حقوق خود را به درستی ایفا نمایند. همراه داشتن وکیل و مشاور حقوقی میتواند از ابتدای امور حقوقی مانع از بروز بسیاری از خسارت های سنگین شود. خسارت هایی که گاهاً جبران آنها غیر ممکن است.


پیشنهاد ایران قانون به شما همراهی مشاور حقوقی یا در صورت نیازتان وکیل با تجربه در تمام مراحل قانونی امور حقوقی شماست، تا به دور از اشتباهات ، در روابط کاری یا خانوادگی خود با آرامش و مطمئن گام بردارید.

در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره همراه ۰۹۱۲۳۹۶۹۶۴۸  و یا با ایمیل info@irlaw.ir با ما در تماس باشید .