خانه / پاسخ مشاوره / خانواده / الزام به تمکین و تهیه لوازم زندگی توسط مرد

الزام به تمکین و تهیه لوازم زندگی توسط مرد

بنده بعد چهار سال زندگی مشترک با همسرم بخاطر دخالتهای بیجای خانواده او دچار مشکل شدیم و بعد از یک مشاجره او را از منزل بیرون کردم تا مدتی کنار خانواده اش زندگی کند تا قدر من و زندگی اش را بداند حالا بجای اینکه متوجه اشتباهاتش شود جهیزیه خود را با حکم دادگاه از منزل خارج کرده من نیز تقاضای الزام به تمکین دادم که در دادگاه همسرم گفت حاضر به تمکین است حالا چرا وقتی برای دعوای تمکین یا دفاع از دعوای نفقه، مرد قرار کارشناسی می گیرد که خانه اش را (خانه سابق یا خانه ای که بعد از رفتن زن، اجاره نموده یا خریده) بررسی کنند و معلوم شود مطابق شان زن هست و مناسب هست و… اگر خانه تجهیز نباشد و وسایل در آن نباشد، کارشناس در نظر خود خانه را نامناسب تشخیص می دهد؟ آیا همیشه اینطور است و این کار کارشناس اصولی است؟ مثلا موردی که خانم با تامین خواسته همه وسایل زندگی ( اعم از جهیزیه و خرید کالاهای بزرگ مرد ) را برده و از خانه شوهر رفته است، آیا مرد موظف است برای بازگشت زن، یک خانه با تمام وسایل داشته باشد؟ حتی اگر هم نگوییم تمام وسایل، آیا مرد موظف است بیهوده فرش و یخچال و لوازمی که قبلا خریده و فعلا در نزد خانم است، را باز هم بخرد؟ چون می دانم که همسرم به خانه برنمی گردد مگر در عرف ما در ابتدای زندگی همه وسایل را مرد در خانه می آورد که حالا برای بررسی کارشناسی باید خانه را تجهیز کند؟ آیا اینکه به کارشناس در مورد قرار تامین خواسته و توقیف وسایل مرد به همراه جهیزیه همسرش اطلاع دهیم، و اینکه مرد سند خرید وسایل بزرگ را دارد، کارشناس موظف است توجه کند و نظر مساعدی نسبت به خانه ای که هیچ مشکل دیگر ندارد بدهد؟

دوست عزیز نفقه زن به عهده مرد است نفقه شامل مسکن، خوراک، پوشاک، هزینه درمان، لوازم زندگی در حد شأن زن است حتی اگر زن عادت به داشتن خدمه دارد مرد باید فراهم کند این را در نظر بگیرید که شأن زن را لحاظ می‌کنند نه دارایی و تملک مرد را. مرد موظف است که خانه را با تمام وسایل آن مهیا نماید تا شرایط تمکین زن فراهم باشد؛ کارشناس دادگاه باید فراهم بودن شرایط تمکین را تأیید نماید. تا دادگاه رأی به تمکین زوجه بدهد؛ و زوجه اگر جهیزیه خود را خارج نموده باشد مرد موظف است که وسایل زندگی را با هزینه خود تهیه نماید وگرنه دادگاه دادخواست وی را رد می‌نماید. تهیه جهیزیه یک امر عرفی است که در هر نقطه از کشور به نوعی عمل می‌شود و قانون‌گذار به این امر توجهی ندارد و بر اساس قانون و شرع مرد موظف به تأمین معاش و تهیه لوازم زندگی زن است. در نتیجه برای تمکین همسر خود باید خانه و لوازم زندگی را تهیه کند تا شرایط اسکان زن فراهم شود که با نظر کارشناس اگر این شرایط فراهم شده باشد زن موظف به تمکین است در غیر این صورت دعوای الزام به تمکین مرد رد می‌شود. در نتیجه دردعوای الزام به تمکین، تهیه لوازم زندگی توسط مرد باید توسط کارشناس تایید شود.

همچنین ببینید

www.irlaw.ir

عدم تمکین زن به خاطر اجبار برای زندگی در خانه پدر شوهرش

سلام . آيا منزل من كه طبقه دوم خانه پدري شوهرم است، خانه مستقل محسوب ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>