خانه / نکته های حقوقی / ثبت برند ( علامت تجاری ) / برند ( علامت تجاری ) چیست؟ نکات کلیدی ثبت برند

برند ( علامت تجاری ) چیست؟ نکات کلیدی ثبت برند


برند ( علامت تجاری ) چیست؟

برند همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن یا هرگونه ارتباطی با آن به صورت دیداری یا شنیداری، صفات و ویژگی های آن را در ذهن خود تداعی می کند. برند یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص کننده خدمات یا محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر خدمات و محصولات مشابه تمایز گردد.

واژه برند ( Brand  ) یا نمانام در فارسی معمولاً برای اشاره به محصول یا خدمتی به کار می رود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد و افراد نسبت به آن محصول یا خدمت حس تعلق خاطر و اعتماد بیشتری داشته باشند به نحوی که با خرید آن کالا یا خدمت خاص متحمل هزینه پرس و جوی کمتر و ریسک کمتری در مورد کیفیت و مبداً و منشاء محصول می شوند.

اغلب علائم تجاری یک نشانه ویژه دارند که به عنوان یک میانبر برای به یاد آوری تعهد علامت تجاری عمــل می کند که هم برای جلب چشم و هم هدایت ذهن و فکر مشتری طراحی شده است که با تکرار آن نشانه که ممکن است شکل، حروف، اعداد و … باشند، در ذهن خریدار آن محصول یا خدمت خاص تداعی شود. به صورتی که با مرور زمان مخاطب جزء خریداران وفادار آن محصول یا خدمت گردد.

ضرورت ثبت برند ( علامت تجاری ) چیست؟

برند
برند

دنیای فعلی، دنیای تنوع محصولات و خدمات مشابه و رقابت تولید کنندگان و عرضه کنندگان آن کالاها و خدمات مشابه و گاه نزدیک به هم می باشد. با توجه به تعریف و اهمیت برند و علامت تجاری در جذب مشتری و وفادار نمودن آن نسبت به خرید و فروش بالای برند های موفق در بازار، احتمال سوء استفاده از برند های معتبر و موفق روز به روز در حال افزایش است. برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی، ثبت قانونی علامت تجاری از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالاها و خدمات یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت می کند. از دیدی وسیع تر، ثبت قانونی علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها، در سطح جهانی سرمایه گـــــذاری می کنند. این نظام آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید و فروش کالاها و خدمات را در منصفانه ترین شـرایط ممکـن به مردم می دهد و از این راه تجـارت بین المللـی را تسهیـل می کند.

علامت تجاری چگونه ثبت می شود؟

ابتدا درخواست ثبت برند ( اظهارنامه ) به اداره ثبت علائم تجاری تقدیم می شود. این درخواست باید شامل تصویر واضحی از آرم، با تمام رنگ ها، طرح هاو جزئیات آن باشد. این درخواست همچنین باید شامل فهرستی از کالاها و خدمات برگزیده آن علامت باشد. این علامت جهت حفاظت و حمایت قانونی، باید واجد شرایط خاصی باشد. از جمله اینکه علامت تجاری علاوه بر معرفی یک محصول مخصوص، باید متمایز از سایر علائم باشد بطوریکه مصرف کننده بتواند آن محصول را از سایر محصولات مشابه تشخیص بدهد. ضمن اینکه نباید مصرف کننده را فریب دهد و یا در انتخاب محصول به اشتباه بیندازد و یا اینکه به قوانین و اخلاقیات بی حرمتی کند. بالاخره، حقوق مورد درخواست نباید مساوی و یا حتی مشابه حقوق اعطاء شده به صاحب علامت دیگری باشد. ضمانت اجرای حفظ حقوق اعطاء شده به افراد علاوه بر بررسی و کارشناسی دقیق توسط مرجع مذکور، اعتراض اشخاص ثالث به آگهی درخواست ثبت علامت تجاری در موعد قانونی ( ظرف 30 روز از تاریخ انتشار در روزنامه رسمی ) می باشد.

چه علائمی قابل ثبت شدن می باشند؟

انتخاب در مورد علامت تجاری و طرح و ترکیب آن تقریبـاً نا محدود است. علائم تجاری می توانند ترکیبی از چند کلمه، حرف یا عدد باشند. می توانند شامل طرح های گرافیکی و نقاشی ها یا نقش های سه بعدی باشد. بطور کلی هر طرح، شکل یا ترکیبی که بتواند ذهن و فکر مخاطب را به سوی محصول یا خدمتی هدایت کند می تواند به عنوان علامت تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

علامت تجاری در چه مواردی ثبت نمی شود ؟

1-  علائمی که نتواند کالا یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه دیگری متمایز سازد.

2-  خلاف موازین شرعی، نظم عمومی یا اخلاق حسنه نباشد.

3-  مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبداء جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصویات آنها گمراه کند.

4-  عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم و سایر نشانه های مملکتی.

5-  نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور یا سازمان های بین الدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند.

6-  کلمات و نشانهایی که هم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد.

7-  آرم و نشان ارگانهای دولتی.

عفت نبیان 

منبع : ایران قانون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>