خانه / نکته های حقوقی / حقوقی / پنج نکته مهم در مورد غایب مفقودالاثر

پنج نکته مهم در مورد غایب مفقودالاثر

تعریف غایب مفقودالاثر :

غایب مفقودالاثر کسی است که از غیبت او مدتی نسبتا طولانی گذشته باشد و از او به هیچ وجه خبری نباشد.

نکته اول : 

غایب مفقودالاثر اگر در مورد نحوه اداره اموال خود تکلیفی معین نکرده باشد و کسی هم نباشد که قانوناً حق اداره امور او را داشته باشد ( مثل وکیل یا قائم مقام )، دادگاه برای اداره اموال او یک نفر امین تعیین خواهد کرد.

نکته دوم :

اگر غایب مفقودالاثر فوت کند و تاریخ فوت او نیز مشخص باشد، اموال او بین وراثی که در زمان فوت او زنده بوده اند، تقسیم خواهد شد.

ضمنا اگر فوت غایب مفقودالاثر اثبات نشود و غایب مفقودالاثرشخص مسنی باشد، با گذشت زمانی طولانی (درحدی که قاعدتا نتوان چنین شخصی را زنده دانست) و ادامه بی خبری از وی، در آن صورت ورثه می توانند از دادگاه تقاضای صدور حکم موت فرضی نمایند و حکم موت فرضی او صادر می شود. در این حالت، اموال وی بین ورثه تقسیم خواهد شد.

شرط مهم صدور حکم موت فرضی غایب مفقودالاثر؛

وقتی که ده سال تمام از تاریخ آخرین خبری که از حیات غایب رسیده است گذشته و در انقضاء مدت مزبور سن غایب از هفتاد و پنج سال گذشته باشد.

نکته سوم :

هرگاه شخصی چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد زن او می تواند تقاضای طلاق کند که البته این طلاق رجعی است و چنانچه غایب در زمان عده مراجعت نماید، حق رجوع خواهد داشت.

نکته چهارم :

دادگاه مستقر در حوزه آخرین اقامتگاه غایب، صلاحیت رسیدگی به امور او را خواهد داشت و اگر غایب در ایران فاقد اقامتگاه یا محل سکونت باشد، دادگاه اقامتگاه ورثه او صلاحیت رسیدگی دارد.

نکته پنجم :

نفقه افراد واجب النفقه غایب مانند همسر، اولاد و والدین و هنچنین بدهی های غایب از منافع اموال وی پرداخت می گردد مگر آن که این منافع برای پرداخت دیون وی کفایت نکند که در این صورت در درجه اول اموال منقول و در صورت عدم کفایت آن، اموال غیرمنقول غایب فروخته می شود.

منبع : ایران قانون

 

 

همچنین ببینید

www.irlaw.ir

نکات حقوقی معامله خودرو با وکالت و سند رسمی

به علت معاملات پیاپی خودرو و به منظور فرار از پرداخت مالیات نقل و انتقالات، در ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>