خانه / پاسخ مشاوره / ارث / تعیین اصالت و احراز هویت طرفین مبایعه نامه دستی بعد از فوت

تعیین اصالت و احراز هویت طرفین مبایعه نامه دستی بعد از فوت

سوال :

با سلام. مرحوم پدر بنده در سال ۵۳ ملکی را با سند رسمی جاری تنظیمی در دفترخانه خریداری کرده. به جهت عدم مراجعه محلی، شخص متصرفی آنرا در سال ۶۷، با واسطه و مجدداً از شخصی که به پدر بنده فروخته بوده، خریداری کرده است. شخص متصرف مطابق ماده ۱۴۷ سند رسمی دریافت کرده است. به اینکه سند تنظیمی در دفترخانه بر سند عادی و مبایعه نامه دستی ارجح است واقفم و دادخواست ابطال سند ایشان را به دادگاه ارائه داده ام .
اما سوال بنده از حضور جنابعالی این است که ، طی مراجعه ی محلی به قبرستان منطقه با مقبره ای مواجه شدم که نام و نام پدر متوفی با فروشنده ی اولیه ملک به پدر بنده و متصرف کنونی مطابقت دارد، حال آنکه تاریخ وفات متوفی ۶ سال پس از فروش به پدر بنده و  ۹ سال قبل از تنظیم مبایعه نامه متصرف می باشد. چگونه می توانم اثبات احراز هویت کنم که این متوفی همان فروشنده اولیه است؟

پاسخ :

دوست گرامی ؛ بعضی از قبرستانها اقدام به راه اندازی سایت برای ثبت مشخصات دفن اموات نموده اند که با نام و مشخصات کامل ، مکان و تاریخ فوت را ارایه میدهند ولیکن این اطلاعات قابل استناد نیست. برای اینکه بتوانید در دادگاه به این امر استناد کنید و مدارک احراز هویت را داشته باشید و بتوانید هویت متوفی را اثبات نمایید ، بهترین راه استعلام از اداره ثبت احوال از طریق دادگاه است.  اگر می خواهید زودتر از موعد دادگاه اطلاعات احراز هویت را بدست آورده و این استعلام را استفاده کنید با مراجعه به شورای حل اختلاف و تقاضای تامین دلیل تقاضای استعلام از اداره ثبت احوال جهت تعیین تاریخ فوت و محل دفن فرد را بنمایید . براحتی با این استعلام و پیگیری از اداره ثبت احوال می توانید صحت هویت فرد این امر را بدست آورید .

منبع : ایران قانون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>