خانه / نکته های حقوقی / کیفری / مجازات خرید و فروش سلاح و لوازم دفاع شخصی

مجازات خرید و فروش سلاح و لوازم دفاع شخصی

در قانون ایران هم برای سلاح شکاری و هم برای سلاح جنگی مجازات تعیین شده است. همچنین برای خرید و فروش اسلحه جنگی و شکاری تحت هر عنوانی چه اسلحه کمری و چه اسلحه غیرکمری، مجازت حبس بیش از ۳ سال تعیین شده است نظر به اینکه حبس بیش از ۳ سال در قانون جدید مورد تصویب قرار گرفته است، در قانون قدیم برای این نوع از جرایم مجازات حبس از ۵ سال تا ۱۵ سال از سوی قانون‌گذار تعیین شده بود.

حکم نگهداری لوازم دفاع شخصی

 

ابزار دفاع شخصی شامل ابزاری از قبیل شوکر، گاز اشک‌آور و اسپری فلفل می‌شود که در قانون قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز به آن پرداخته شده است.

در ماده ۱۲ قانون قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز به تفسیر برای نگهداری و استفاده از هر کدام از این ابزار، مجازاتی جداگانه از سوی قانون‌گذار تعیین شده است. هر کس به طور غیرمجاز اقلام یا مواد تحت کنترل را خریداری، نگهداری یا حمل کند و یا به توزیع یا فروش آنها اقدام کند و یا هر گونه معامله دیگری با آنها انجام دهد، مجازات خواهد شد .

مجرمانی که اعمال ذیل را انجام دهند به ترتیب زیر به مجازات تعزیری محکوم می‌شوند :

الف ـ استفاده از مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از ۱۵ تا ۲۵ سال
ب ـ مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از ۲ تا ۵ سال
پ ـ مواد ناریه یا منفجره غیرنظامی، به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و جزای نقدی ۱ تا ۲ برابر ارزش مواد کشف‌شده و در صورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غیرامنیتی از قبیل بهره‌برداری غیرمجاز از معادن باشد، به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه
ت ـ استفاده از گازهای بی‌حس‌کننده، بیهوش‌کننده و اشک‌آور، به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال
ث ـ مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها)، به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه

همچنین استفاده بی‌مورد از گازهای بی‌حس کننده، گازهای بی‌هوش کننده و گاز اشک‌آور برای وارد کردن هرگونه صدمه به فردی دیگر شامل مجازات هم می‌شود. در قانون برای نگهداری این دسته از ابزار، مجازات تا ۲ سال حبس در نظر گرفته شده است.

منبع : ایران قانون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>