خانه / پاسخ مشاوره / کیفری / شکایت از پزشک در مراجع قانونی

شکایت از پزشک در مراجع قانونی

یکی از مراجعات مکرر و پرسش های مطرح شده در سایت ایران قانون، قصور هایی است که پزشک یا کادر درمانی در حین مداوای بیمار یا در عمل های جراحی و یا هنگام مراجعه بیمار به مراکز درمانی، مرتکب می شوند.

همانطور که پیداست درمان هایی که توسط پزشک صورت می گیرد پروسه ای طولانی و گاهاً مداوم است و این انتظار از پزشک معالج می رود که طبق تعهد و تکلیف و سوگند به مداوای مراجعان و بیماران خود التزام داشته باشد.

در مباحث دعوی پزشک و بیمار، تنوع فراوان و شرایط خاص وجود دارد و چون نمی شود از یک روند در پیگیری کلیه موضوعات مشترک استفاده نمود؛

طبق پرسش ها و در خواست دوستان مبنی بر معرفیمراجع طرح شکایت از مشکلات ایجاد شده توسط پزشکان، در پاسخ می توان به مراجع ذیل اشاره کرد :

الف) دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی که مردم می توانند برای رسیدگی به مشکلات و پرونده‌های قضایی خود در رابطه با قصور و تخلفات پزشکی در هر سطحی به آنجا مراجعه کنند و از این طریق می توانند دیه، و خسارات وارد شده را مطالبه کرده و اگر پزشک مرتکب قصور شده باشد مجازات او را هم از دادگاه بخواهند.

ب) شورای حل اختلاف (ویژه امور بهداشت) که رسیدگی و حل و فصل اختلافات اعضای جامعه پزشکی با یکدیگر و همچنین اختلافات جامعه پزشکی با سایر اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی در صورتیکه مبلغ خواسته یا محکوم به کمتر از ۵میلیون تومان باشد و یا در صورتیکه هر دوطرف در خصوص ارجاع پرونده به شورا توافق داشته باشند ،در صلاحیت آن می باشد.

ج) سازمان نظام پزشکی که تخلفات اداری و انتظامی پزشکان را مورد رسیدگی قرار می دهد و نتیجه آن برخورد انتظامی با پزشک خواهد بود که طیف وسیعی از اقدامات از توبیخ کتبی تا لغو پروانه طبابت به شکل دائمی را در بر می گیرد. لازم به ذکر است در تمامی این موارد آنچه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است نظریه پزشکی قانونی است و مبنای اکثر احکام صادره این نظریه کارشناسی می باشد.

در موارد متفاوت و نوع مشکل پیش آمده توسط پزشک ، می توان به مراجع مذکور مراجعه و تقاضای رسیدگی نمود.

منبع : ایران قانون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>