خانه / پاسخ مشاوره / چک / چک ضمانت حسن انجام کار و عواقب حقوقی آن

چک ضمانت حسن انجام کار و عواقب حقوقی آن

با سلام
اینجانب یک فقره چک به مبلغ ۳۰ میلیون تومان بابت چک ضمانت حسن انجام کار به سالن سازمان فرهنگی رفاهی شهرداری و در وجه این سازمان برای ضمانت یکی از دوستانم صادر کرده ام . ولی در متن قراردادی که این چک، ضمانت آن است ، قرار بر این شده که نرم افزاری نیز نوشته شود که بنده در جریان آن نبوده ام . حالا با توضیحات بیشتر رئیس مجموعه مشخص شده که تولید نرم افزار درخواستی خیلی بیشتر از پیش بینی در این قرارداد هزینه بر است و اصلا تهیه این نرم افزار در توان دوست من نیست . البته این قرارداد را من امضا نکرده ام و فقط چک ضمانت را داده ام.

اولا اینجانب بایت نوشته شدن نرم افزار هم مسئولیتی دارم؟

ثانیا در صورتی که بخواهم از ضمانت انصراف بدم ،یا اینکه قرارداد را قبول نکنم، با توجه به این که متنی را در رابطه با مدت ضمانت قرارداد و موضوع آن امضاء نکرده ام و حتی قرارداد هم به امضا من نرسیده، چگونه می توانم به صورت رسمی اعلام کنم که دیگر ضامن نمیشوم و چک ضمانت را پس بگیرم ؟

پاسخ :

با سلام و احترام

شما به عنوان ضامن ، چک ضمانت قراردادی را مرقوم نموده اید که بابت حسن انجام کاری صادر شده و امضا شما به عنوان ضامن در قرارداد لزومی نداشته است. لازم به یادآوری است که ضمانت شما ، بابت حسن انجام کار دوستتان بوده ، یعنی چک شما تا پایان قرارداد و انجام کار تا انتها و به نحو احسن، ضامن طرف طرف قرارداد است و در صورت عدم ایفای تعهد طرف خود ، متعهد به جبران خسارت طرف دیگر قرارداد می باشید.

در مورد سوال دوم ؛ می توانید در صورت جلب رضایت طرف قراردادتان چک ضمانت را عوض نمایید و چک دیگری معرفی کنید . در غیر این صورت موظف هستید به ضمانت خود پایبند بوده و در صورت لزوم چک ضمانت را کارسازی نمایید.

نکته دیگری که می توان در این رابطه ذکر کرد این است که اگر شما نتوانستید چک ضمانت خود را تعویض نمایید و دوستتان ( مضمون عنه ) نتوانست تعهد خود را ایفا کند، و شما چک ضمانت را کارسازی نمودید و مبلغ را پرداخت کردید، می توانید در فرصت مقتضی، مبلغ چک ضمانت خود را از دوستتان ( مضمون عنه ) ، مطالبه نمایید ، اما در هر صورت به عنوان ضامن، موظف به پرداخت مبلغ فوق با شرایط ذکر شده در قرارداد هستید و نمی توانید از ایفای تعهد خود سر باز زنید.

ایران قانون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>