خانه / پاسخ مشاوره / ارث / تقسیم نا عادلانه سهم الارث بین خواهران و برادر

تقسیم نا عادلانه سهم الارث بین خواهران و برادر

با سلام پدرم وصیت‌نامه‌ای تنظیم کرده که در آن اسم دو خواهرم که ازدواج ‌کرده‌اند به دلیل اینکه از ازدواج آنها راضی نبود اصلاً قید نشده در واقع هیچ سهم‌ الارث برایشان در نظر گرفته نشده است و برای من و خواهر دیگرم که مجردیم هم سهم الارث ناچیزی تعیین شده است در واقع پدرم بیشتر اموالش را برای برادرم در نظر گرفته است زیرا پدرم فردی پسر دوست بود و کلا در زندگی بیشترین سهم را برادرم داشت این قضیه باعث ناراحتی ما شده است کسی از آیندش خبر ندارد ولی سؤالم اینجاست که آیا پدرم می‌تواند هر جوری که می‌خواهد غیرعادلانه درباره اموالش و سهم الارث ما تصمیم بگیرد؟

با سلام و احترام. دختر یا هر ورثه‌ای که حقوقش ( سهم‌الارث وی) در معرض تضییع قرار گرفته است باید در مرحله اول وارث بودن خود و وجود ترکه یعنی اموال ( ولو با اسناد عادی) برای مورث ( متوفی ) را اثبات کند، باید اعلام نمایند که وارث متوفی هستند و متوفی هم اموالی داشته است. از لحاظ قانونی هیچ یک از وراث و حتی مورث (کسی از او به دیگران ارث می‌رسد ) نیز حق محروم کردن وراث یا وارثین دیگر ( خواهران شما ) را از سهم الارث آنها ندارند که در صورت تحقق عملی آن ( که یا از طریق تأمین اسناد مجعول اعم از رسمی و عادی صورت می‌گیرد یا از طریق تقسیم غلط ارث که آن هم طبق ماده 601 قانون مدنی باطل محسوب می‌شود ) مدعی ( شخص متضرر از ارث یا تقسیم آن ) باید به دادگاه صلاحیت‌دار مراجعه کند و دادخواست ابطال به طرفیت جاعل یا جاعلان و در تقسیم غلط ارث، به طرفیت همه وراث را به مرجع قضایی ارائه کند. محروم ماندن خواهران شما از ارث باطل است و محمل اجرا ندارد، مگر در مورد یک سوم ترکه که شخص وصیت‌کننده می‌تواند آن را برای برخی ورثه وصیت و وراث دیگر را از آن محروم کند. اگر خواهران شما را از ارث محروم کرده و این موضوع در وصیت‌نامه قید شده باشد قابل‌اجرا نیست و طبق ماده 843 قانون مدنی، مفاد وصیت‌نامه اعم از رسمی و عادی تا سقف یک سوم ترکه بدون اجازه وراث معتبر است و کسی حق نادیده گرفتن آن را ندارد. پدر شما اگر در زمان حیات آن‌ها را هبه کرده‌اند مسئله دیگر است و می‌تواند اما اگر هیچ ارثی برای خواهران متأهل شما و کمتر از آنی که هست به شما داده کلاً باطل است. خلاصه اینکه کسی حق ندارد دیگری را از ارث محروم کند. موفق باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>