خانه / نکته های حقوقی / خانواده / فرزند خواندگی یا سرپرستی کودکان بی سرپرست طبق قانون جدید

فرزند خواندگی یا سرپرستی کودکان بی سرپرست طبق قانون جدید

طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست 6 گروه می توانند تقاضای سرپرستی ( فرزند خواندگی ) را به سازمان بهزیستی کشور ارایه دهند:

  • زن و شوهری که پنج سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزندی نشده باشند، مشروط بر اینکه حداقل یکی از آنان بیش از سی سال سن داشته باشد. این دسته طبق تبصره 3 ماده 5 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست در اولویت هستند و می توانند سرپرستی کودکان بی سرپرست را عهده دار شوند.

طبق تبصره 1 ماده 5 همان قانون : چنانچه به تشخیص سازمان پزشکی قانونی امکان بچه دار شدن زوجین وجود نداشته باشد، درخواست کنندگان از شرط مدت پنج سال  از تاریخ ازدواج مستثنی هستند.

  • زن وشوهر دارای فرزند، مشروط بر این که حداقل یکی از آنان بیش از سی سال سن داشته باشد میتوانند سرپرستی کودکان بی سرپرست را بر عهده گیرند (فرزند خواندگی ).
  • دختران و زنان بدون شوهر، در صورتیکه حداقل سی سال سن داشته باشند، منحصراً حق سرپرستی اناث را خواهند داشت.

هرگاه سرپرست در صدد ازدواج برآید، باید مشخصات فرد مورد نظر را به دادگاه صالح اعلام نماید. در صورت وقوع ازدواج، سازمان بهزیستی مکلف است گزارش ازدواج را به دادگاه اعلام تا با حصول شرایط نسبت به ادامه سرپرستی به صورت مشترک و یا فسخ آن اتخاذ تصمیم نماید.

  • اگر درخواست کنندگان سرپرستی ( فرزند خواندگی ) از بستگان کودک یا نوجوان باشند، دادگاه با اخذ نظر سازمان بهزیستی و با رعایت مصلحت کودک و یا نوجوان می تواند آنان را از برخی شرایط مستثنی کند.
  • در صورتی که متقاضی سرپرستی، ادعای یافتن طفلی را بنماید و ادعای وی در دادگاه ثابت شود، چنانچه واجد شرایط سرپرستی که متعاقبا ذکر می شود باشد در اولویت واگذاری سرپرستی قرار می گیرد.
  • افرادی که بنا به دلایل موجه و یا تحت شرایط خاص سرپرستی کودک یا نوجوانی را حداقل یک سال پیش از سپردن به سازمان بهزیستی عهده دار بوده اند با دارا بودن شرایط نسبت به سرپرستی آنان حق تقدم دارند.

درخواست کنندگان سرپرستی کودکان بی سرپرست باید دارای شرایط زیر باشند تا بتوانند سرپرستی کودک و یا نوجوان را به عهده بگیرند:

  • تقید به انجام واجبات و ترک محرمات.
  • عدم محکومیت جزایی موثر که عبارتند از: 1- محکومیت به حد 2- محکومیت به قطع نقص عضو 3- محکومیت به مجازات حبس از یک سال به بالا درجرایم عمدی 4- محکومیت به جزای نقدی به مبلغ دو میلیون ریال و بالاتر 5- سابقه محکومیت دو بار یا بیشتر به علت جرم های عمدی مشابه ( جرم های سرقت، کلاهبرداری، اختلاس، ارتشاء، خیانت در امانت ) با هر میزان مجازات.
  • تمکن مالی.
  • عدم حجر.

حجر به معنای نداشتن صلاحیت در دارا شدن و یا اعمال حق معین را گویند.  به مجنون یا سفیه یا صغیر محجور می گویند به تاجر ورشکسته نیز در اعمال برخی حقوق محجور می گویند که بنظر می آید نظر قانون گذار تاجر ورشکسته نمی باشد.

  • سلامت جسمی و روانی لازم و توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی.
  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، مواد روانگردان و الکل.
  • صلاحیت اخلاقی.
  • عدم ابتلاء به بیماری های واگیردار و یا صعب العلاج.
  • اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. طبق اصل 13 قانون اساسی ایرانیان زرتشتی، کلیمی، مسیحی تنها اقلیتهای دینی شناخته می شوند. رعایت اشتراکات دینی میان سرپرست و افراد تحت سرپرستی الزامی است. دادگاه صالح با رعایت مصلحت کودک و نوجوان غیر مسلمان، سرپرستی وی را به در خواست کنندگان مسلمان می سپارد.

تقاضانامه در خواست کنندگان سرپرستی ( فرزند خواندگی ) باید توسط زن و شوهرمشترکاً تکمیل، به سازمان ارائه گردد و سازمان حداکثر پس از دو ماه نسبت به اعلام نظر کارشناسی، آن را به دادگاه ارسال می نماید. با احراز شرایط و با توجه به نظر کارشناسی سازمان دادگاه قرار سرپرستی آزمایشی شش ماهه صادر می نماید.

پس از دوره آزمایشی دادگاه در صورتی حکم سرپرستی صادر می نماید که درخواست کننده بخشی از اموال یا حقوق خود را به کودک یا نوجوان تحت سرپرستی تملیک کند. تشخیص نوع و میزان مال یا حقوق مزبور با دادگاه است. در مواردی که دادگاه تشخیص دهد اخذ تضمین عینی از در خواست کننده ممکن یا به مصلحت نیست و سرپرست کودک یا نوجوان ضرورت داشته باشد، دستور اخذ تعهد کتبی به تملیک بخشی از اموال یا حقوق در آینده را صادر وپس از قبول در خواست کننده و انجام دستور، حکم سرپرستی صادر می کند. در صورت تشخیص دادگاه اعطای سرپرستی بدون اجرای این امر نیز میسر است.

در خواست کننده باید متعهد گردد که تمامی هزینه های مربوط به نگهداری و تربیت و تحصیل کودک یا نوجوان را تامین می نماید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>