شروط ضمن عقد

با توجه به آمار بالای طلاق در جامعه امروز ایران ثابت شده که مهریه های نجومی نتوانسته باعث استحکام و دوام زندگی زناشویی گردد. واقعا متاسفم که این باور غلط در بین افراد جامعه بوجود آمده که مهریه سنگین باعث خوشبختی و ارج و منزلت خانم می شود و متاسفانه صاحبان این طرز تفکر اکثرا افراد تحصیل کرده و یا اقشار بالا نشین جامعه هستتد که به گفته خودشان فرهیخته و روشن فکر هم هستند. این باور غلط شاید از آنجا نشأت گرفته که زنان در جامعه ایران حقوق زیادی ندارند و در دادگاه ها در بیشتر موارد آرا به نفع مردان صادر می شود پس چاره ای نمی ماند جز استفاده از ارقام نجومی مهریه تا در زمان قرار گرفتن در تنگنا برگ برنده ای در دست داشته باشند که با به اجرا گذاشتن این برگ برنده بتوانند حقوق از دست رفته را بدست بیاورند غافل از اینکه همین عمل بیشتر باعث از هم پاشیدن زندگی و حرمتها خواهد شد .

خانمهای عزیز در قانون مردسالار ایران ما چند ماده و تبصره وجود دارد که میتوان از طریق آنها حقوقی بدست آورد از جمله این قوانین می توان به ماده ١١١۴ قانون مدنی اشاره کرد که آورده: زن باید در منزلی زندگی کند که شوهر تعیین میکند مگر اینکه اختیار تعیین مسکن به زن داده شده باشد . پس میتوان در شروط ضمن عقد برای زن حق مسکن در نظر گرفت این حق مسکن به شما این حق را میدهد تا در جایی که دوست دارید زندگی کنید به عنوان مثال خانه ای نزدیک خانه پدری اختیار کنید و این حق مطلق است و شامل محله، خیابان و انتخاب شهر هم می شود .

ماده ١١١٩ قانون مدنی بهترین ماده ای است که خانم ها با استتاد به آن می توانند حقوق بسیاری را بدست بیاورند زیرا این ماده مربوط است به وکیل و وکیل در توکیل بودن زن در طلاق ( حق طلاق ) و شروط ضمن عقد؛ مثل گرفتن حق حضانت فرزند یا فرزندان مشترک. حضانت فرزند چه دختر و چه پسر تا هفت سالگی با مادر است و بعد از آن مرد میتواند حضانت فرزند را از مادر بگیرد. حضانت فرزند در جامعه امروز تبدیل به سلاحی در دست مردان گردیده که با استفاده از آن زن را مجبور به بخشیدن مهریه و تمام حق و حقوقش کنند پس با داشتن حق حضانت دیگر نگران حضانت بعد از هفت سالگی فرزندتان نخواهید بود.

طبق ماده ١١١٧ قانون مدنی مرد میتواند مانع اشتغال همسر شود اشتغالی که منافی با مصالح خانوادگی و حیثیات خود یا زن باشد . این ماده هیچ تعریفی از مصالح خانواده و حیثیات نداده و دست مرد را برای منع زن از اشتغال باز گذاشته؛ پس شما میتوانید با استفاده از شروط ضمن عقد حق اشتغال خود را حفظ کنید.

اگر دوست دارید ادامه تحصیل بدهید و یا هنگام تحصیل مشغول به تحصیل هستید در شروط ضمن عقد حق تحصیل خود را قید کنید و همچنین قید کنید هزینه و مخارج تحصیل با مرد باشد زیرا نفقه شامل مخارج تحصیل نمی باشد و مرد به راحتی میتواند شما را از ادامه تحصیل منع کند و یا با نپرداختن هزینه تحصیل شما را مجبور به ترک تحصیل کند.

میتوانید شرط کنید اگر مرد اقدام به کتک زدن کرد؛ اگر خیانت کرد؛ اگر بد دهن و هتاک بود؛ اگر معتاد شد؛ اگر شکاک و بدبین و بد دل بود؛ اگر ازدواج مجدد کرد؛ اگر طرف دخانیات و مشروبات الکلی رفت و … ( هزاران اگری که برای شما و موقعیت اجتماعی شما و آرمان هایتان مهم و اساسی است ) من حق طلاق (وکیل و وکیل در توکیل زوج در اعمال طلاق ) دارم.تمام اینها می تواند در شروط ضمن عقد گنجانده شود.

هنگام عقد حواستان باشد که عاقد در مورد مهریه حتما کلمه عندالمطالبه را بگوید چون جدیدا کلمه عندالاستطاعه را بیان و قید می کنند که یعنی اگر مرد استطاعت پرداخت مهریه را داشت زن حق مطالبه را خواهد داشت و اگر استطاعت نداشت زن نمیتواند او را مجبور به پرداخت کند. میتوانید برای پرداخت مهریه از داماد ضامن بخواهید و حتی میتوانید نسبت به پرداخت نفقه آینده از او ضامن بخواهید که اگر مرد از پرداخت هر یک سرباز زد ضامن ملزم به پرداخت خواهد بود. اینها نمونه ای از حقوقی است که خانمها می توانند قبل از عقد شرط کنند و در عقدنامه در شروط ضمن عقد ثبت کنند که جای اما و اگری نماند.

اگر مرد مسکن دارد از او بخواهید که به جای ارقام نجومی سهمی از خانه را به عنوان مهر بنام شما کند. همه اینها را در باب شروط ضمن عقد و مهریه گفتم ولی این را هم بدانید هیچ کدام اینها وقتی تفاهمی نباشد خوشبختی نخواهد آورد. آرامش در خانه ای خواهد بود که زن آن خانه تمام تلاشش ایجاد محیطی گرم و پر از مهر و لبخند باشد آرامش در خانه ای خواهد بود که مرد آن خانه تکیه گاهی به محکمی کوه باشد و امنیت زن را تامین کنید ( امنیت روحی و روانی ) آرامش و خوشبختی زیر سقفی موج خواهد زد که فقر فرهنگی در آن خانه نباشد و زن و مرد آن خانه همدل و یکرنگ و هم کفو باشند مثل گذشتگانمان افسوس صد افسوس که زنان و مردان امروز ما در زندگی زناشویی به جای حل مسأله صورت مسأله را پاک می کنند و سریع به سراغ طلاق میروند اگر به جای پیدا کردن نقاط ضعف همسرتان دنبال پیدا کردن نقاط قوت او باشید و رگ خواب همدیگر را پیدا کنید و به جای ایراد گیری های مداوم اعتماد به نفس همدیگر را بالا ببرید و….. آمار طلاق و آمار زنان و مردان افسرده جامعه پایین خواهد آمد .

منبع : ایران قانون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>